Periode 1

In periode 1 kregen we de opdracht om een duurzame lamp te ontwerpen. We moesten daarbij gebruik maken van upcycling. Upcycling is iets waar ik eerst nog niet van gehoord had. Samen met Felicity en Seynab schreef ik een onderzoeksverslag over wat upcycling nou eigenlijk inhoud en wat je er allemaal mee kan. Zo kwamen we erachter dat upcycling iets is waarbij je oude spullen die je niet meer kan gebruiken toch weer opnieuw gebruikt voor iets anders waar dat nog wel kan. De opdrachtgever voor dit project was Arjen van der Cruijsen. Als idee bedachtten we om met bliklipjes, scoubidou touwtjes en een drinkpak een lampenkap te ontwerpen. Eerst hebben we met ijzerdraad de frame gemaakt, daarna hebben we bliklipjes aan de scoubidou touwtjes geregen en hebben we de touwtjes met de bliklipjes eraan in de breedte om de frame gebonden. Aan de bovenkant hebben we stroken van een drinkpak er ook in de breedte omheen gespannen. Omdat we in het begin wat moeite hadden om op start te komen, kwamen op het einde in tijdsnood. Hierdoor was onze lamp helaas niet netjes afgewerkt. Ons project was niet goed uitgewerkt en dus onvoldoende maar omdat we wel een goed idee hadden, was ons cijfer uiteindelijk een 5,7.


Periode 2

De opdracht die we kregen voor periode 2 mochten we zelf kiezen. We mochten kiezen uit een opdracht voor de politie of een slim huis ontwerpen. Ik zat in een groepje met Sigmund, Kawai en Rayan en wij kozen voor de opdracht “het slimste huis”. Eerst deden we onderzoek naar slimme hulpmiddelen die al bestaan zoals trapliften en apps waarmee je je huis van een afstand kan bedienen. Ook deden we onderzoek naar de belangen van ouderen en gehandicapten. Op die manier kregen we tijdens het schrijven van het verslag al best veel ideeën voor ons product. Uiteindelijk hebben we gekozen voor de oplossing die we het beste vonden. Ons product was specifiek bedacht voor doven en slecht horende mensen die belangrijke geluiden in huis niet kunnen horen, bijvoorbeeld het brandalarm, de oven en de deurbel. We hebben er namelijk voor gezorgd dat al die geluiden in het huis in verbinding staan met de lampen. Elk geluid geeft een andere kleur voor de lampen in huis. Dus tel dat het brandalarm af zou gaan, dan wordt elke lamp in het huis even bijvoorbeeld de kleur oranje. Om ons project te presenteren hebben we een maquette gemaakt van een huis met verschillende kamers. In elke kamer hadden we lampjes opgehangen elk lampje stond in verbinding met een microbit zodat we die precies een goede kleur konden geven. We hebben bij dit project best goed gewerkt en we hadden precies genoeg tijd. Ons cijfer voor het eindproduct was een 8,0.


Periode 3

Periode 3 vond ik persoonlijk niet zo’n leuk project. De opdrachtgever van dit project was SeedValley. We moesten een manier vinden hoe je planten toch kan laten groeien in een gebied met zout in de grond. De planten moesten dus geen zoutstress krijgen want dat zou ervoor zorgen dat ze niet goed zouden gaan groeien. Ik zat in een groepje met Finn, Hayriye en Elif. We hebben onze planten elke O&O les water gegeven en alles wat er met de planten gebeurde bijgehouden in verschillende documenten. We hebben ons vooral beziggehouden met de belangrijkste conclusies uit ons proces en we hebben dus eigenlijk geen oplossing bedacht. We hebben alle conclusies zo uitgebreid mogelijk uitgeschreven in ons verslag. één van de belangrijkste conclusies vond ik zelf dat planten met 35% zout in de bodem langer in leven bleven dan planten met 17,5% zout in de bodem. Dit komt doordat de planten met veel zout in een soort van overlevingsmodus gingen en de planten met een beetje zout het water alsnog bleven opnemen en dus zoutstress kregen. Zoals ik al had gezegd vond ik dit project het minst leuk van alle projecten dit jaar. Wel hebben we elke les best hard en geconcentreerd gewerkt. Het cijfer van dit project is een 6,8.